Vinyl guide – Waarom vinyl?

the-strokes-is-this-it

Het kan jullie ondertussen niet ontgaan zijn dat ik erg gek ben op muziek en vooral muziek op vinyl. (En zo wel, welkom! Ik ben Romy en ik ben erg gek op muziek en vinyl.) Er zijn al veel artikels voorbij gekomen op mijn blog over mijn vinyl verzameling en mijn platenspeler, maar waarom zou je er eigenlijk voor kiezen om muziek te gaan beluisteren en verzamelen op lp?

Het vasthouden van een album

Vroeger, toen ik nog een beginnende puber was en ik voor het eerst mijn haren zwart verfde, kocht ik mijn favoriete albums altijd op CD. Hoe verder ik in de pubertijd kwam (en mijn haar allerlei andere kleuren aannam) hoe makkelijker het werd om muziek gratis en voor niks van het internet te trekken, maar toch bleef ik CD’s kopen van mijn favoriete bands. En waarom? Om ze te steunen, voor het hoesje, het boekje, het feit dat je muziek fysiek vast kon houden. En wat is er nou beter dan CD’s? Juist; vinyl. De grote platenhoezen, het vinyl in verschillende kleuren, een plaatje dat ronddraait op een platenspeler, het geeft een geheel andere dimensie aan een album dan wanneer je het aan zet op Spotify.

Bewust luisteren

Naast het feit dat het er gewoon hartstikke leuk uit ziet als er een plaat aanstaat in de kamer, geeft het ook een andere dimensie aan het luisteren van muziek. Het feit dat je de plaat moet omdraaien schijnt er voor te zorgen dat je veel beter luistert naar de muziek, omdat net voordat je je concentratie dreigt te verliezen en de plaat gaat fungeren als achtergrondmuziekje, deze stil valt. Je moet de plaat weer omdraaien en zo ben je weer teruggebracht bij het optimaal luisteren van het album. (Ik weet niet meer waar ik dit ooit heb gelezen maar het klinkt heel aannemelijk, dus ik geef deze info gewoon door zonder bron. Alvast sorry aan mijn ex-afstudeerbegeleider, oude onderzoeksmethoden docenten en middelbare school Nederlandse leraren, ik zal het nooit leren).

Geluidskwaliteit

Als je veel platenliefhebbers moet geloven is de geluidskwaliteit van vinyl beter dan die van digitale dragers zoals de cd. Feitelijk is dit niet waar (ja echt waar, het kostte me wat research maar digitale dragers hebben een betere geluidskwaliteit dan analoge dragers), maar het is wel waar dat het anders klinkt. Kraakjes en plopjes horen bij het geluid van platen en veel mensen zullen het geluid dan ook als ‘rauwer’ omschrijven. Nu blijven dit vage termen en ligt het vooral aan het oor van de luisteraar.

Het verzamelen

En als laatste; verzamelen ís gewoon heel erg leuk. Of het nou platen zijn of postzegels, verzamelen is een populaire hobby, en dat is niet zonder reden. Ik vind het zelf erg leuk om me bezig te houden met welke plaatjes ik heb, welke ik nog wil, welke nieuwe albums er uit komen en welke limited editions er zijn. Het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen.

