Vinyl guide – Winkels en webshops

record-store

(Foto door Tommacgregor)

Zo, na een ongeplande mini pauze is het natuurlijk wel weer tijd voor een vinyl praatje. Wat ik was nog lang niet uitgepraat over al dat moois wat vinyl heet. Vandaag wil ik eens wat dieper in gaan op winkels en webshops waar ik goede ervaringen mee heb bij het kopen van vinyl.

North End Haarlem

North End is een platenwinkel in (verrassing) Haarlem, en is over het algemeen de winkel waar ik mijn platen koop, mits deze aanwezig zijn in het assortiment natuurlijk. Ik vind North End een fijne winkel waar vinyl wordt verkocht voor een redelijke prijs. Ook online kan er bij North End besteld worden en over het algemeen heb je de bestelling de volgende dag in huis. Het assortiment is breed, in de zin dat elke redelijk bekende plaat er wel wordt verkocht. Voor wat onbekendere bands en albums moet je niet bij North End zijn.

North End Haarlem – Marsmanplein 19 Haarlem – northendhaarlem.nl

WOWHD

De service die je krijgt bij North End hoef je niet te verwachten bij WOWHD. Zo heb ik ooit een keer vier maanden op een plaat moeten wachten zonder daar enigszins goed over geïnformeerd te worden. Het ding is alleen: Het assortiment van WOWHD is eindeloos. Als je op zoek bent naar een plaat die je nergens anders kan vinden, moet je deze wachttijden maar voor lief nemen.

WOWHD – wowhd.nl

Plato / Concerto

Plato is een platenzaak in verschillende steden in Nederland, Concerto vind je in Amsterdam. Ze delen dezelfde online shop, maar de winkels verschillen onderling wel erg van grote. Plato is een gemiddeld grote platenzaak en Concerto is een platenzaak van 1000 vierkante meter (waar je ook koffie kan drinken en boeken kan kopen). Echter vind ik wel dat je bij beide platen vind die je in andere fysieke platenwinkels niet snel vind. Zo kocht ik bij Plato ooit een lp van The Knife, die zelfs op het internet moeilijk te vinden is. Het voordeel van Concerto is dat ze daar ook een grote collectie aan tweedehands vinyl verkopen, en daar wordt ik toch altijd wel warm van. Online vind ik de verzendkosten redelijk duur (zes euro), en ook de wachttijden zijn wat langer. Daarom zou ik online niet zo snel bij deze winkelketen bestellen (want ik kan ook gewoon voor gratis naar Concerto fietsen), maar de fysieke winkels vind ik zeker een aanrader.

Plato / Concerto – Kijk voor adresgegevens van de verschillende winkels op platomania.eu

De IJ-Hallen

Het is niet een originele vinylmarkt, maar ik kan er altijd goed slagen: De IJ-hallen. De IJ-Hallen is de grootse vlooienmarkt van Nederland waar ook heel veel tweedehands vinyl word verkocht. Als je mazzel hebt vind je een plaat bij iemand die zijn zolder heeft leeggehaald voor een prikkie, maar meestal moet je het hebben van de vinylhandelaren die er staan.

IJ-Hallen – Tt. Neveritaweg 15, Amsterdam – voor de agenda: ijhallen.nl

Bij jou in de buurt

Natuurlijk zijn er nog veel meer goede vinylwinkels te vinden in Nederland, dit zijn echter de winkels waar ik het vaakst mijn vinyl koop. Kijk zeker eens bij jou in de buurt of zich daar een platenzaak bevind, want tegenwoordig zijn ze overal weer vol op te vinden!

