Een roadtrip door de Algarve

Aan het einde van mijn driemaandse verblijf in Portugal, deed ik een roadtrip door de Algarve met mijn vriendinnetjes Lotte en Mandy. Inmiddels ben ik al weer bijna een half jaar terug (en bijna 10 kilo lichter, wat ook een heel raar idee is als ik de foto’s terug zie), maar het leek mij alsnog erg leuk om wat over deze roadtrip te vertellen. Wellicht doe je wat ideeën op!

Foto 02-04-15 15 40 02Dit was onze huurauto: Yari (ik vond trouwens dat de auto Yari heette maar Mandy vond dat zijn naam Toto was, we zijn het nooit eens geworden).

Arrifana

Foto 02-04-15 18 34 04DSC_0026Onze roadtrip begonnen wij in ons inmiddels tweede thuis, Coimbra. Vanaf daar reden wij zo’n vijf uur via de binnenwegen naar onze eerste bestemming: Arrifana. Arrifana is een heel klein plaatsje die bekend staat als surfspot. Er lagen dat ook honderden mensen te surfen in het water, wat een super vet gezicht was. Vooral met de hoge kliffen op de achtergrond. Het was een heel idyllisch en rustig dorpje. Verder was er weinig te beleven, maar het was een leuke plek om een nachtje te verblijven. Ons hostel stond ook nog eens praktisch op het strand, wat ik denk ik wel gewoon een hele dikke prima mag noemen. De hostels hadden we trouwens van te voren allemaal al geboekt, want de controlfreak in mij is niet zo dol op ongeregelde dingen.

Sagres

DSCN1283De volgende dag reden we eerst naar Sagres (wat ook een Portugees biermerk is, maar dat terzijde. Leuk feitje.), waar zich het spreekwoordelijke ‘einde van de wereld’ zich bevind. Het eind van de wereld bestaat uit een hoge klif, met aan drie kanten de oceaan en geen uitzicht op een mogelijk verlengde van de wereld. Toen de mensheid nog niet wist dat Afrika bestond was dit dan ook het einde van de aarde. Ik sta op bovenstaande foto wel heel stoer op het (bijna) randje van de klif maar ik ben hier maar vijf seconden blijven staan, want ENG. En het waaide hier ook nog eens mega hard, ik zag mezelf de val van 20 meter het water in al maken. De vissers deelde deze angst echter niet, want die stonden gerust op het laatste steentje van de klif visjes te vangen. Maargoed, Sagres is zeker een aanrader, het is een prachtig uitzicht!

Lagos

Foto 03-04-15 14 00 52Vervolgens reden we door naar Lagos, een bekende badplaats in de Algarve. Eerst bezochten we de Ponte da Piedade, waar ik vooral onder de indruk was van de rots boogjes (had ik nog nooit gezien!). Daarna reden we door naar het stadscentrum, waar ons hostel was. Ik vond Lagos echt een geweldig leuk stadje en ik vond het eigenlijk jammer dat we er maar zo kort bleven. Wij verbleven trouwens in het Tag Hostel, een super leuk hostel met een hele lieve vrouw als eigenaresse. En een hele grote hond die Beer heette (maar dan in het Portugees).

Silves

Foto 04-04-15 11 37 41DSC_0172Foto 04-04-15 12 23 37De volgende ochtend gingen we iets meer het binnenland in en reden we naar Silves. In Silves staat een heel (heeeeeeel) oud kasteel, dé bezienswaardigheid van de stad. Verder hebben we daar de hele ochtend rondgelopen door alle kleine straatjes. Verder waren we volgens mij een beetje moe, want ik kom alleen maar hele flauwe foto’s tegen in Silves (maarja, iemand moet die toren van Pisa omhoog houden).

Loulé

Foto 04-04-15 15 36 06Na Silves reden we door naar Loulé. In Loulé waren veel Arabische invloeden te vinden in de gebouwen. Verder is dit niet een hele bijzondere stad. Ik zou zelfs wel durven zeggen dat je dit stadje wel mag overslaan als je naar de Algarve gaat. Maargoed, ons hostel stond hier en we zijn uitgebreid uit eten gegaan, dus we hebben ons prima vermaakt!

In het hostel vroegen wij trouwens naar bezienswaardigheden en de vrouw zei dat we naar een kerk konden lopen die op een berg stond. Met 30 graden waren wij dus de berg op geklommen, om er vervolgens doodzwetend achter te komen dat het een hele moderne kerk was die een beetje leek op een buurthuis. Dit vond ik er van:

DSC_0247

Toen waren we er wel klaar mee en besloten we dat het gewoon tijd was voor bier.

Faro

Foto 06-04-15 10 29 44Onze roadtrip eindigde in de hoofdstad van de Algarve: Faro. De enige foto die kan vinden die ik heb gemaakt in Faro is die van deze kat (prioriteiten!). Deze kat woonde in ons hostel en ik vond het echt een knapperd. In Faro wilde wij graag naar een kerk waarvan de binnenkant gedecoreerd was door botten, maar omdat het Pasen was was deze dicht. Muh! Als je Faro googled zie je allemaal hele mooie vuurtorens, maar die heb ik nergens gezien. Het schijnt dat je voor al deze uitzichten moet betalen voor boottochtjes, wat wij niet hebben gedaan. Wel vliegen er in Faro overal ooievaren, wat ik echt heel bijzonder vond.

De volgende dag hebben we de hele dag in de bus gezeten naar het vliegveld in Porto. Vanaf daar vlogen we de volgende ochtend naar huis. Eenmaal thuis aangekomen kon ik er niet over ophouden hoe plat Nederland was. Dat is iets wat wij natuurlijk allemaal weten, maar na drie maanden in een berggebied te hebben gezeten was het een hele rare ervaring. Mijn trek naar frikandellen en kroketten was na deze drie maanden niet te stillen en dus at ik deze als lunch. In de avond aten we op mijn verzoek boerenkool met worst. Ik realiseerde me pas hoe Hollands ik wel niet ben nadat ik mij een tijd in een andere cultuur bevond.

Maargoed, is de Algarve een aanrader? Ja! Wij zijn er in vijf dagen echt doorheen gevlogen, dus ik kan je wel aanraden er iets langer over te doen. Zo zou ik zeker een paar dagen in Lagos blijven, want dat is echt een fantastisch plaatsje. Krijgen jullie ook niet spontaan zin in warm weer van deze foto’s?

