Vinyl guide – Waar te beginnen?

IMG_0203

Door over mijn verzameling te praten in de Vinyl ABC, hoop ik jullie natuurlijk allemaal mega enthousiast te hebben gemaakt over vinyl. Want er is weinig zo leuk als vinyl, vind ik zelf. Maar waar en hoe moet je eigenlijk beginnen als je de wondere wereld van vinyl in wilt duiken?

De platenspeler

Voordat je vinyl kan gaan verzamelen is het natuurlijk wel zo handig om in het bezit te zijn van een platenspeler. Misschien heb je die al, maar misschien heb je er geen en heb je al helemaal geen verstand van platenspelers. Niet getreurd mocht het laatste het geval zijn, ik namelijk ook niet. Ik ben veel meer geΓ―nteresseerd in het vinyl zelf dan in de techniek achter platenspelers. Vinyljunkies die het bij het verzamelen van vinyl het meest om de geluidskwaliteit gaat, zijn het dan ook absoluut niet eens met mijn keuze voor een Crosley Cruiser (zoals mijn vader, die me elke dag vraagt wanneer ik nou eens een normale platenspeler ga kopen). Ik moet echter eerlijk zeggen dat het verzamelen van vinyl mij niet om de geluidskwaliteit gaat (hoewel ik wel mijn platenspeler op mijn geluidsinstallatie aansluit, omdat de standaard boxen van de Cruiser totaal geen power en basgeluid hebben. Maar dit was iets wat ik al wist voordat ik ‘m aanschafte). Ik vind het in mijn handen hebben van vinyl, het verzamelen van vinyl en het beluisteren van vinyl gewoon een beleving op zich. Een kraakje hier en daar maakt mijn beleving er echt niet minder op. Naast het verschil in geluidskwaliteit hebben goedkope(re) platenspelers ook vaak een zwaardere naald, die er voor zorgt dat platen sneller beschadigen. Ben jij iemand die graag tweedehands platen luistert, dan zal dit niet veel uitmaken. Ben jij echter iemand die peperdure collector editions aan schaft, dan is het iets om rekening mee te houden. Ik koop vinyl om het af te spelen en het vaak te beluisteren, en vinyl slijt nou eenmaal. Bedenkt dus vooral goed wat jij persoonlijk van een platenspeler verwacht. Er zijn platenspelers te koop voor 10 en voor 1000 euro, en welke platenspeler jouw voorkeur heeft is een persoonlijke keuze.

Er bestaat ook zoiets als USB-platenspelers. Deze hebben een USB ingang waardoor je de tracks op je platen kan opslaan als MP3 en je je platen dus nooit meer uit de kast hoeft te halen. Dit klinkt mij persoonlijk verschrikkelijk in de oren, want ik wil mijn vinyl het liefst elke dag uit de kast halen, daar heb ik ze voor. Maar ieder zijn ding, misschien is dit juist wel net waar jij naar op zoek bent.

Het verzamelen van vinyl

Iets wat ik veel leuker vind dan de technische verhaaltjes achter platenspelers: Het verzamelen van vinyl. Wat ik eigenlijk iedereen zou aanraden is om gewoon eens een platenzaak binnen te lopen en een lp te kopen van je favoriete band of artiest. Deze kan je vervolgens bekijken, beluisteren, en de plaat vol liefde weer terug in zijn hoesje stoppen. Het kopen en luisteren van vinyl wat je nieuw in de platenzaak koopt, maakt je ook gewoon een vinyl verzamelaar. Met deze uitspraak zullen veel doorgewinterde verzamelaars het niet eens zijn, maar het gaat vooral om het plezier wat je er zelf uit haalt, toch? Ligt jouw muzieksmaak echter verder terug in het verleden, dan kan het erg leuk zijn om op zoek te gaan naar originele uitgaves van jouw favoriete albums. Je kan tweedehandswinkels bezoeken, vlooienmarkten, en zo rustig aan een collectie aan (voor jou) waardevolle platen opbouwen (over tweedehands platen kopen zal ik in de volgende vinyl guide meer schrijven). Wat je ook wilt doen, het is allemaal prima. Persoonlijk doe ik het gewoon allebei, omdat ik zowel moderne als oudere bands erg kan waarderen. Wat ook nog erg leuk is aan het ‘hedendaags’ verzamelen is dat veel artiesten bij een albumrelease de eerste oplage aan vinyl als limited edition uitbrengen. Hiermee kan je bijvoorbeeld de plaat in handen krijgen in een andere kleur vinyl. Maakt de muziek niet anders, maar wel erg leuk voor het oog.

Verzorg je vinyl

Iets wat wel heel belangrijk is bij het verzamelen van vinyl is het voorzichtig omgaan met je platen. Berg ze op in een stofvrije plaats, het liefst nog met een doorzichtige hoes om je albumhoezen heen. Stof is de vijand van je platen. Je kan ook een speciale borstel kopen om je platen af te stoffen, maar ze geen stof laten vangen is nog altijd de beste manier. Pak de plaat nooit vast met je handen, het vet op je handen komt dan in de groeven van de plaat waardoor deze beschadigd. ‘Hoe moet ik dan in godsnaam m’n plaatje op de platenspeler leggen?’, hoor ik je al denken. Ik laat de plaat altijd uit de hoes glijden, ondersteunend met mijn hand, en zodra ik deze er uit heb leg ik het midden van de plaat (waar geen groeven zijn, maar een sticker) mijn duim. Daarna kan je hem tussen je handen klemmen.

Zoals je merkt ben ik ook niet een extreme kenner als het gaat over platenspelers of vinyl. Ik wil dan ook heel graag laten zien dat dat helemaal niet hoeft om met vinyl aan de slag te gaan. Een flinke dosis muziekliefde is wat mij betreft de enige voorwaarde.

