Vinyl ABC: The Soft Moon, The Strokes, Trust & White Lies

Het is vandaag al weer tijd voor de laatste Vinyl ABC. Helaas is mijn collectie niet eindeloos en komt er natuurlijk ooit een einde aan deze rubriek, maar natuurlijk gaat dit niet het einde zijn van mijn vinylpraat. Maar daar straks meer over! Het is eerst tijd voor The Soft Moon, The Strokes, Trust & White Lies.

The Soft Moon – The Soft Moon

IMG_0142Favoriete nummer(s): When it’s Over, Dead Love & Parallels.

Toen ik een paar jaar geleden nieuwe muziek aan het zoeken was op Youtube kwam ik in eens terecht bij een wel hele bijzondere band. De muziek greep mij meteen en ik had eigenlijk het gevoel alsof ik de muziek had gevonden waar ik al jaren naar op zoek was. Ik denk dat The Soft Moon niet iedereen als muziek (ha-ha) in de oren zal klinken. Het is gitzwarte post-rock wat voor veel mensen denk ik als pure herrie in de oren zal klinken. Ik vind het in ieder geval geweldig, want ik hou van van muziek met een duister randje. Ook live is The Soft Moon echt een spektakel om te horen en te zien, en ik heb het geluk ze (eigenlijk moet ik hij zeggen, het is namelijk een soloproject die optreed met een band) al vier keer live te hebben mogen bewonderen.

The Strokes – Angles

IMG_0141Favoriete nummer(s): Machu Picchu.

Toevallig heb ik laatst The Strokes weer helemaal herontdekt. The Strokes zijn een echte jeugdliefde van mij en vooral de oudere albums zing ik nog steeds graag uit volle borst mee (note to self: oudere The Strokes albums op vinyl kopen). Deze plaat kreeg ik voor mijn verjaardag, ik denk dat ik toen 18 werd, van een vriendinnetje en was een van mijn eerste lp’s. Dit album is een beetje een andere The Strokes sound, maar ik vind ‘m fijn en vooral Machu Picchu vind ik geweldig.

Trust – Joyland

IMG_0140Favoriete nummer(s): Capitol, Four Gut & Rescue, Mister.

Ik ben stiekem nog steeds heel verdrietig dat Joyland van Spotify is gehaald, want het is mijn favoriete album van Trust. Gelukkig heb ik het album wel op vinyl, want nadat mijn bestelling miljoenen keren werd vertraagd dacht ik het album nooit meer te ontvangen. Ik bestelde het album in december en kreeg ‘m binnen toen ik al weer terug was van mijn trip van drie maanden naar Portugal in april. Maar ik heb ‘m! En wat is dit een fantastisch album. Ik vind Trust zo’n verschrikkelijk unieke artiest en ik heb een beetje moeite om er een genre aan vast te plakken. Wikipedia zegt synthpop, en daar ben ik het wel mee eens, maar dan wel met een heel donker randje. New Wave in dansvorm, zeg maar.

White Lies – Ritual

IMG_0139Favoriete nummer(s): Strangers, Streetlights & Holy Ghost.

Een paar jaar geleden was daar in eens White Lies. Hun debut album werd grijs gedraaid op 3FM en ook mijn vader was meteen verliefd. Ik niet meteen, maar na ze te hebben gezien op Lowlands snapte ik eigenlijk niet waarom, want wat was dat debut album geweldig! Ik ben met mijn vader daarna nog twee keer naar White Lies geweest en alle keren was ik onder de indruk. Hun tweede album, Ritual, werd minder goed ontvangen, maar ik vind ook dit gewoon een geweldig album. Het eerste album is helaas moeilijk te vinden op vinyl, maar ik blijf doorzoeken totdat ik mij twee favo White Lies albums in mijn collectie heb.

Dit was ‘m dan, de laatste Vinyl ABC (en dat vind ik heel jammer, boehoe!). Mocht je het leuk vinden kan je alles hier nog een keer terug lezen. Nieuwe aankopen zal ik vanaf nu los bespreken op mijn blog en het leek mij erg leuk om vinylguides te gaan schrijven. Dus mocht je een verzamelaar zijn, graag willen beginnen met verzamelen of het gewoon leuk vinden iets meer te leren over vinyl, dan hoop ik je binnenkort te vermaken met mijn vinylguide!

