Travel wishlist

Iedereen heeft ze wel: Plekken op de wereld waar van de verhalen en foto’s zo betoverend zijn dat je niet kan wachten ze ooit te bezoeken. Ik heb zelf nog helemaal niet zo veel van de wereld gezien en de laatste jaren wordt de drang daar naar steeds groter. Daarom vandaag: Mijn travel wishlist, want een mens mag dromen, toch?!
Bron top foto

IJsland


Bron foto

Ik vond het nog best lastig om even wat plekken uit m’n mouw te schudden waar ik nog heen wil gaan, maar een plek die altijd bij mij op nummer één staat is IJsland. Vulkanen, geisers, watervallen, het noorderlicht; als ik iets als een groot sprookjesland zie dan is het IJsland (ik raakte dan ook weer helemaal verdwaald op Google toen ik op zoek ging naar afbeeldingen en was voor ik het wist een uur verder). Toen ik jonger was heb ik ooit een documentaire op tv gezien over het noorderlicht, en sinds die documentaire heb ik een lichte noorderlicht obsessie ontwikkeld. Door die obsessie en veel gegoogle kwam ik al snel uit op IJsland, en sinds dien is een reis naar IJsland een grote droom. Het liefst een hele lange rondreis in de wintermaanden (ook al heb ik een schurft hekel aan kou, ik heb het er voor over!), waarbij het bijna de gehele dag donker is en de natuur op zijn mooist. Zwemmen in de Blue Lagoon (inclusief rotte ei geur), wandelen langs de watervallen en s’avonds kijken naar het noorderlicht, ik droom al weer helemaal weg bij het idee.

Edinburgh


Bron foto

Edinburgh, een stad die ik in mijn fantasie zie als een grote Game of Thrones filmset. Naast de kastelen en het middeleeuwse karakter is er onder de stad een doolhof aan grotten en gangen te vinden, waar mensen woonden voor wie boven de grond ‘geen plek meer was’. De legendes zeggen dat het er spookt, en nu ben ik een verschrikkelijke schijterd maar vind ik het toch wel heel vet klinken om die gangen te bezoeken. Daarnaast lijkt eigenlijk heel Schotland me prachtig, met alle meren en de prachtige natuur. En de pubs natuurlijk, ook niet geheel onbelangrijk.

Scandinavië


Bron foto

Iets anders wat heel hoog bovenaan mijn lijstje staat is een roadtrip door Scandinavië. Met een bus of auto volgepropt met eten en drinken (want ja, het leven is daar nou eenmaal heel erg duur), via Denemarken naar Zweden en Noorwegen. Dit is iets waar Oscar en ik al lang van dromen en als ik mijn rijbewijs heb gehaald vind ik dat het tijd gaat zijn om het te doen. Vooral de Atlantic Ocean Road lijkt mij echt geweldig, een kilometers lange weg over de oceaan (!!!). Daarnaast natuurlijk, wederom, de natuur (hebben jullie al door dat ik gek ben op mooie natuur?).

Berlijn


Bron foto

Berlijn is zo’n plek waar ik eigenlijk alleen maar heen wil omdat andere mensen er altijd zo enthousiast over zijn. Bijna al mijn vrienden zijn er (meerdere keren) geweest en iedereen is groot fan van Berlijn. Dan moet het wel geweldig zijn toch? Naast de bezienswaardigheden schijnt Berlijn gewoon een geweldige stad te zijn om te verblijven, een biertje te drinken en een feestje mee te pakken (ook al ben ik bang dat ik dat niet zo leuk ga vinden want ik ben niet zo’n fan van techno en clubs).

Oost-Europa


Bron foto

Bij het schrijven van dit stukje vraag ik me in eens af waar Oost-Europa eigenlijk begint. Mag ik Slovenië Oost-Europa noemen? En Polen? Tsjechië dan? Voor mij is Polen duidelijk Oost-Europa maar na wat gegoogled te hebben blijkt dat ik dit eigenlijk helemaal niet mag vinden. Toch noem ik alles wat na Duitsland in oostelijke richting begint voor het gemak maar even Oost-Europa, want dat is waar ik graag een keer heel wil. Vooral de hoofdsteden van deze landen zou ik erg graag willen bezoeken. Vorige zomer ben ik in Praag geweest en ik vond dat echt een geweldige plek. Nu wil ik naar Boedapest, Warschau, Riga, Skopje, Ljubljana, Kiev, noem maar op. Vooral nadat ik voor mijn opleiding een Sloveen heb begeleid, die mij leerde dat Slovenië op een kip lijkt en dat Ljublana een hele mooie kleine stad is, zie ik het helemaal zitten om daar heen te gaan. Maar zoals ik al zei: Eigenlijk alles in Oost-Europa will do.

Vietnam/Filipijnen/Thailand/Somewhere in Asia


Bron foto

Het moet je zijn opgevallen dat eigenlijk alle bestemmingen in mij wishlist zich in Europa bevinden. Ik heb mezelf eerlijk gezegd nooit genoeg verdiept in de plekken daarbuiten, omdat ik vind dat in Europa zelf nog zo veel te zien is. Daarnaast trok Azië mij nooit, maar die mening moet ik toch een beetje gaan bijstellen. Een vriend van mij zit op het moment in Vietnam, en hoewel ik er nooit over na heb gedacht om daar heen te gaan smelt ik weg bij al zijn mooie foto’s. Mijn neefje werkt op het moment op de Filipijnen, en ook die foto’s zorgen er voor dat ik vind dat ik toch echt een keertje naar Azië moet gaan. Ik denk namelijk dat als ik er eenmaal ben geweest dat ik dan verliefd ben.

Canada


Bron foto

Oké, oké, nog een plek buiten Europa dan. Canada lijkt me echt een prachtig land met zoveel diversiteit in de natuur. Ik zie het helemaal zitten om een camper te huren en door Canada te gaan rijden. Dan moet ik wel even een cursus ‘worstelen met beren’ volgen, want ik moet er niet aan denken in eens oog in oog te staan met zo’n uit de kluiten gewassen teddy.

Srprs.me

Schermafdruk 2015-09-28 11.56.4217 oktober ga ik op vakantie met Srprs.me. Ik ben een controlfreak die niet zo dol is op verrassingen en veel te nieuwsgierig is. Toen ik een jaar geleden hoorde dat een collega op vakantie ging en de bestemming pas zou horen op Schiphol, was mijn eerste reactie dan ook dat ik dat nevernooit zou doen. Toch leek het mij wel erg leuk om zo’n surprise reisje te doen en hebben we het gewoon geboekt. Ik heb er zo veel zin in, en wie weet ga ik wel naar één van bovenstaande bestemmingen, of ontdek ik een geweldige nieuwe plek in Europa!

Wat is jouw droom vakantiebestemming?

