Vinyl ABC: The Smiths

Toevallig kocht ik vorige week twee The Smiths platen bij de IJ-Hallen, en was het ook tijd voor The Smiths in mijn wekelijkse Vinyl ABC. Maargoed, dat maakt mij niks uit want ik kan nooit genoeg praten over The Smiths (en ik hoop natuurlijk dat jullie het net zo leuk vinden om te lezen).

The Smiths – Hatful of Hollow

IMG_0128Favoriete nummer(s): What Difference Does It Make, These Things Take Time, Hand in Glove, Still Ill, Accept Yourself.

Eigenlijk heeft favoriete nummers opschrijven van dit album helemaal geen zin, want ze zijn allemaal favoriet en ik zing ze allemaal uit volle borst mee als ik deze plaat aan heb staan. Ik vind The Smiths de band met de allerbeste lyrics op aarde. Vooral de pijnen uit het tienerbestaan en de liefde komen naar voren, en Morrissey kan het verwoorden als geen ander. Tel daar het fantastische schrijftalent en gitaarspel van mijn grote held Johnny Marr bij op (hij hangt boven m’n bed), en je krijgt een paar van de beste nummers ooit geschreven. Op Hatful of Hollow staan nummers afkomstig uit verschillende radiosessies en dus ook van verschillende albums. Je zou het een beetje kunnen zien als een ‘best of’ album, dat verklaard misschien ook waarom het kiezen van een favoriet nummer zo moeilijk is. Ik kreeg dit album gratis toen ik mijn Crosley Cruiser platenspeler kocht (yay!).

The Smiths – The Queen is Dead

IMG_0133Favoriete nummer(s): Cemetry Gates, There is a Light That Never Goes Out.

Voor iedereen die The Smiths niet kent maar wel ooit 500 Days of Summer heeft gezien, is het zinnetje ‘to die by your side is such a heavenly way to die’ vast niet onbekend. Die zin is afkomstig uit het nummer There is a Light That Never Goes Out van het The Queen is Dead album. Een liefdesliedje die overigens helemaal niet door Morrissey is geschreven over een geliefde, maar over zijn vriendschap met Johnny Marr (net zoals heel veel andere liefdesliedjes van The Smiths, maar dat terzijde). Ik vind dat nummer maar weer duidelijk maken wat een fantastische tekstschrijver Morrissey is. En dit is niet het enige goede nummer op het album, ik vind ze eigenlijk allemaal gewoon echt goed. Wederom een pareltje uit mijn collectie <3.

The Smiths – Strangeways, Here We Come

IMG_0127Favoriete nummer(s): Stop Me If You Think That You’ve Heard This One Before.

Strangeways, Here We Come heb ik cadeau gekregen van Oscar. Het is de originele uitgave uit 1987 en daar ben ik uiteraard ontzettend trots op en blij mee. Hoewel Strangeways, Here We Come niet mijn favoriete album is vind ik er wel een paar hele sterke nummers op staan. De nummers die er op staan zijn van een andere soort dan de eerdere albums, maar toch is het typische geluid van The Smiths nog goed te horen. Helaas was het na de release van dit album snel klaar met The Smiths en was het tijdperk van deze fantastische band over. Maar dat ze een geweldig arsenaal aan nummers hebben achtergelaten die ik nog steeds met heel veel plezier luister, maakt mij een erg blij meisje.

