Recept – Romige risotto met kip, spinazie en paprika

IMG_0119

Afgelopen donderdag bleef mijn zus bij mij eten. Toen ik vroeg wat ze wilde eten kreeg ik binnen een paar seconden antwoord: Risotto (met die emoji met hartjesogen er bij, niet geheel onbelangrijk). Ik vond het tijd om mijn befaamde risotto te delen en hier is ‘ie dus: Het recept voor risotto met kip, spinazie en paprika.

IMG_0110Ik zie dit als een soort ‘basis’ recept voor risotto. Het is het eerste risotto recept wat ik ooit heb gemaakt en sinds dien heb ik veel varianten gemaakt (vooral met zalm vind ik zeer smakelijk). Voel je dus vrij om dingen toe te voegen of weg te laten, als je vegetarisch ben kan je bijvoorbeeld makkelijk de kip weglaten, of de kip vervangen door zalm. Maargoed, wat je allemaal nodig hebt voor een risotto voor 3 รก 4 personen:

  • 150 gram risotto rijst per persoon
  • Twee kipfilets
  • Twee paprika’s
  • Een pak bladspinazie รก 450 gram
  • Twee bouillonblokjes (ik gebruikte kip, maar groentebouillon kan ook prima)
  • Twee uitjes
  • Teentjes knoflook naar smaak (mijn advies is lekker veel want dat is lekker)
  • Kookroom
  • Geraspte kaas (het liefst parmazaan, maar de supermarkt naast mijn huis verkoopt dat niet en ik ben te lui om naar een andere supermarkt te fietsen)
  • Optioneel: Een scheut witte wijn (lekker!)

IMG_0112Zet om te beginnen een liter bouillon op en breng dit aan de kook. Vervolgens kan je de kip, paprika en uien gaan snijden. Wanneer dit alles gesneden is zet je een pan op hoog vuur met een ruime hoeveelheid boter er in. De pan moet het hele proces heet zijn. Dit betekend niet dat ‘ie de hele tijd op hoog vuur moet staan, want dan zou de rijst aanbranden, maar let er op dat de pan goed heet is. Dan kan je beginnen; fruit de ui en de knoflook en wanneer deze glazig zijn kan je de rijst en de paprika toevoegen. Zorg dat alle rijstkorrels glazig zijn en voeg dan optioneel een scheut witte wijn toe. Vervolgens schep je een pollepel vol bouillon erbij, en blijf je roeren tot alle bouillon is opgenomen. Wanneer dit het geval is voeg je weer een schep bouillon toe, en dit herhaal je zo’n 20 minuten tot dat de rijst gaar is. Terwijl je hier mee bezig bent kun je de spinazie verwarmen en de kip bakken.

IMG_0115Wanneer de rijst gaar is, en de risotto een kleverige brei is geworden met bijna geen vocht meer in de pan (dus niet zoals bovenstaande foto, die is genomen zo’n tien minuten na het toevoegen van de rijst), kan je de kip en spinazie toevoegen. Vervolgens breng je dit op smaak met (flink wat) peper en zout. Scheut room en geraspte kaas erbij naar smaak. Roer het door en klaar is de risotto!

IMG_0116Serveer de risotto met nog wat kaas en eetsmakelijk! Zo simpel kan het zijn. Is jullie trouwens opgevallen dat deze eetfoto’s een stuk aantrekkelijker zijn dan mijn vorige niet-zo-smakelijke foto’s van eten? Ik heb mijn spiegelreflex weer terug en wat ben ik daar blij mee, het verschil is echt duidelijk te zien ๐Ÿ™‚ (vind ik dan, maar ja toch?)

