Vinyl ABC: Radiohead

Radiohead. Wat ben ik verliefd op Radiohead. Een liefde die aan mij is overgedragen door mijn vader. Ik vond het altijd al een goede band, maar toen mijn vader mij in 2012 mee nam naar een concert van Radiohead is de liefde bij mij pas echt gegroeid. Radiohead maakt muziek zoals niemand dat doet en daarom neem ik jullie vandaag in de Vinyl ABC mee langs mijn Radiohead collectie.

Radiohead – Kid A

IMG_0107 IMG_0108Favoriete nummer(s): Kid A, The National Anthem & Idioteque.

Ik ben een groot fan van Radiohead’s latere albums. Deze soort experimentele rock met zoveel emotie heb ik nog bij geen andere band kunnen ontdekken  Ik vind Kid A écht een héél goed album. Een beetje raar, wellicht, maar ik ben dol op rare muziek. Lekker veel instrumentaal met mooie deuntjes maar soms ook een brei aan allerlei geluiden door elkaar. Het hele album is echt een verhaal en de nummers zou je eigenlijk ook niet los van elkaar moeten luisteren. Kid A is een 10 inch dubbel LP, met super vette artwork aan de binnenkant (vind ik dan), dus daar moest ik jullie ook even een foto van showen.

Radiohead – Amnesiac

IMG_0106IMG_0105Favoriete nummer(s): You and Whose Army & I Might Be Wrong.

Een jaar na Kid A was daar Amnesiac. Zelfde artwork, ook 10 inch, vergelijkbaar genre. Om deze reden zie ik Amnesiac en Kid A altijd als een soort van broertjes. Toen ik Kid A had gekocht kon ik het dus ook niet laten om zijn broertje Amnesiac niet te bestellen. En wederom vind ik Amnesiac een geweldig album. Niet zo ‘verhaal’ achtig als Kid A, maar goddamn wat staan hier sterke nummers op.

Radiohead – In Rainbows

IMG_0109Favoriete nummer(s): Jigsaw Falling Into Place & House of Cards.

En last but not least: In Rainbows. Ik was In Rainbows een beetje vergeten omdat dit album niet op Spotify staat (boeeeee!), tot mijn vader het over In Rainbows had en ik in eens de behoefte had om naar de platenwinkel te rennen. Hoe kon ik In Rainbows nou vergeten (shame on me)! In Rainbows is wat toegankelijker dan de eerste twee platen die ik liet zien. Op dit album staan gewoon oprecht hele mooie nummers. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld heel erg verliefd op de opening van het mooie House of Cards: I don’t wanna be your friend, I just wanna be your lover, no matter how it ends, no matter how it starts. Mocht je geïnteresseerd zijn om eens Radiohead te gaan luisteren, kan ik dit album absoluut aanraden.

