De minder bekende plekken van Praag

Praag is een geweldige, en de laatste jaren ook een ontzettend populaire stad. Omdat de stad de laatste tijd zo groeit in bekendheid heeft iedereen tegenwoordig wel gehoord van de Karelsbrug, het Praagse Kasteel, en de 5 verdiepingen telende club Karlovy Lazne. Om deze reden leek het mij leuk om wat plekken te delen waar je wellicht nog niet van had gehoord, maar die ook zeker een bezoekje waard zijn tijdens je reis naar Praag.

John Lennon Wall

IMG_9266IMG_9390Ik weet niet of ik aan mag nemen dat iedereen weet wie John Lennon is en daarom noem ik het maar even voordat ik begin: John Lennon was de zanger van The Beatles. The John Lennon Wall is een kleurrijke graffiti muur, vol met teksten van The Beatles en andere inspirerende quotes. De muur is ooit ontstaat als een protest van studenten, toen het communisme Tsjechië in zijn greep had. Sinds dien wordt de muur elke dag versierd en over geverfd en zal het er dus ook geen dag hetzelfde uit zien. Een hele mooie plek waar je zeker een kijkje moet nemen als je in Praag bent (en wellicht kan je zelf ook nog een mooie quote ophangen).

IMG_9379  IMG_9398Naast een bezoekje aan deze muur, is het gehele buurtje waar deze zich bevind de moeite waard om doorheen te lopen. Overal is graffiti te zien, en zijn er restaurants en pubs te vinden in John Lennon stijl.

Herdenkingsmonument voor de slachtoffers van het communisme

IMG_9367 IMG_9368Zoals ik eerder noemde heeft het communisme een grote greep gehad op Tsjechië. Dit monument herdenkt de slachtoffers van deze periode. Ik vond het zelf een erg bijzonder en indrukwekkend kunstwerk. De personen komen als ‘zombies’ naar beneden en missen van beneden naar boven steeds meer lichaamsdelen. Dit is niet een kunstwerk om uren bij stil te staan, maar ik vond het zelf erg indrukwekkend om even naar te kijken.

El Fleku

IMG_9337 IMG_9338Ook in Praag moet gegeten en gedronken worden, en als je dat gaat doen, ga dan zeker naar El Fleku. El Fleku is een restaurant en microbrouwerij in één en ze schenken dan ook enkel één biertje: Hun zelf gebrouwen donkerbruine (zeg maar zwarte) bier van 10%. Toen wij aankwamen en door de ramen keken wisten we niet wat we zagen: lange tafels, een accordeon speler, en mensen die pullen met bier naar binnen schonken. Het leek net een middeleeuwse kroeg en wij zagen het helemaal zitten om naar binnen te gaan. Het restaurant zat tot de nok vol, maar gelukkig was er nog een klein plekje voor ons. De bediening loopt rond met grote dienbladen vol met hetzelfde bier, komt naar je tafel, en vraagt of je een biertje wilt. Mijn zus was meer een wijnliefhebber, dus die wilde graag wijn, maar de kans om dat te zeggen heb je niet echt. Je moet gewoon zo’n donker biertje drinken (en ze vond ‘m lekker hoor!). Het eten hier is simpel, ook een soort van middeleeuws, maar erg lekker. El Fleku is een ervaring op zich en ik kan iedereen aanraden er een keer te gaan zitten en je te laten verassen door de aparte sfeer.

Josefov

IMG_9616Ik eindig met een plek die wellicht groot in de reisgidsen staat, maar als ik de verhalen hoor van mensen die naar Praag zijn geweest verbaasd het me hoe vaak ze niet gehoord hebben van deze wijk. Josefov is een oude Joodse wijk in Praag, die al eeuwen bestond voordat de meerderheid van de inwoners van deze wijk in de tweede wereldoorlog naar concentratiekampen werden gebracht. Het merendeel van de Joodse wijken in Europa zijn vernietigd in deze tijd, maar deze in Praag bestaat nog omdat Hitler het lugubere idee had er een openlucht museum van te maken zodat wij nu konden zien hoe de niet meer bestaande Joden ooit leefde. Een openlucht museum is het alsnog geworden.

Als je een ticket koopt, kan je met dit ticket alle gebouwen en synagoges in de wijk van binnen bekijken. In één synagoge staan alle namen van de personen die zijn omgekomen, ik weet de precieze getallen niet meer maar het zijn er zo indrukwekkend veel dat je er buikpijn van krijgt. Niet de meest gezellige plek van Praag maar ik vind dit stukje geschiedenis ontzettend belangrijk om te bekijken en bij stil te staan.

IMG_9273Ook een onderdeel van de Joodse wijk is de Joodse begraafplaats, die tot eind 1700 in gebruik was. Het terrein bestaat uit schots en scheve grafstenen en graftombes. Op de dag dat ik er was, was het ook nog eens erg regenachtig, wat nog meer meehielp aan het spookachtige uiterlijk. Een unieke plek, dat zou ik het zeker wel noemen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen te zien en te doen in Praag, maar dit zijn degene die mij naast de populaire bezienswaardigheden het meest zijn bijgebleven. Ik hoop je wellicht geïnspireerd te hebben voor een toekomstige reis naar Praag en als laatste tip wil ik je graag meegeven dat het, vooral bij Praag, erg verstandig is wat research te doen op internet. Er zijn namelijk heel veel verborgen pareltjes en het zou jammer zijn iets te missen!

