Reistip – Sintra

Vlak bij de bekende hoofdstad Lissabon ligt een bijzonder, minder bekend Portugees sprookjesdorp: Sintra. Of je nou op citytrip bent in Lissabon of op zoek bent naar een bijzondere plek om heen te reizen, de kastelen en inverted towers van Sintra zijn een absolute must see.

Toen ik voor mijn studie in Portugal woonde kreeg ik ook lessen over Portugese cultuur. Hier kreeg ik niet alleen tips over wijn en eten maar ook over de mooiste plekken van Portugal. Toen mijn leraar begon over de kastelen van Sintra en daar plaatjes van liet zien was ik meteen verkocht; daar moest en zou ik heen gaan. Het zag er uit als een reallife Efteling/Disneyland en ik kan je vertellen, dat is in het echt ook zo. Sintra ligt ongeveer een halfuurtje met de trein bij Lissabon vandaan, dus mocht je ooit in Lissabon zijn kan ik je absoluut aanraden om dat uitstapje te maken. In Sintra is er heel erg veel te zien maar in deze post deel ik mijn drie highlights, en waarschijnlijk ben je na het lezen hier van net zo enthousiast als ik. Let’s go!

Quinta da Regaleira

Foto 15-03-15 15 33 12Ik begin met de plek die ik wellicht mijn favoriet van de drie kan noemen: Quinta de Regaleira. Quinta de Regaleira is, als ik wikipedia even als legale bron mag gebruiken, een tuin geweest van een hele rijke meneer die heel graag wilde laten zien dat hij heel rijk was. Daarom bouwde hij (lees: liet bouwen, want rijke meneer) een tuin van vier (!!!) hectare vol met grotten en ondergrondse gangen. De grotten en gangen zijn niet verlicht en dus mag je als een echte Indiana Jones met je smartphone zaklampje op avontuur. De grotten leiden naar twee putten: The Inverted Towers. Dit zijn torens die tot 100 meter de grond in gaan. Uniek en super om te zien, zowel van bovenaf als vanuit de grond.

Foto 15-03-15 14 35 58Foto 15-03-15 14 24 07Foto 15-03-15 12 40 37Foto 15-03-15 13 50 52Ook het oude huis van de rijke meneer staat nog in het park, welke ook van binnen kan worden bekeken. Ik vond het huis zelf wel iets weg hebben van het stulpje van The Adams Family. Verder is het een hele groene en natuurrijke omgeving waar je zeker een halve dag voor moet uittrekken. Van wat ik mij herinner was de entree voor de tuin een vrij redelijke prijs, ik denk dat het zo rond de vier euro was. Zeker een aanrader!

Palácio de Pena

Foto 14-03-15 17 20 51Ik durf te wedden dat de kopafbeelding van deze blogpost je deed afvragen of dat nou een echt kasteel was op de foto of een sprookjes kasteel. En het is een echt kasteel, met de naam Palácio da Pena. Dit paleis werd gebouwd in de 19e eeuw, en is sinds een paar jaar gerenoveerd naar de oorspronkelijke kleuren. Door de felle kleuren en de verschillende bouwstijlen is het een ontzettend bijzonder paleis met een hoog Disneyland gehalte. Het paleis staat op het puntje van een hele steile berg vlak naast Castelo dos Mouros. Ik kan je aanraden de bus er heen te nemen als je niet wilt sterven van inspanning tijdens je weg er naar toe (tenzij je in tegenstelling tot mij dol bent op hiken natuurlijk, dan zeker doen).

Foto 14-03-15 18 17 41De entree voor het paleis en het park eromheen is wel prijzig te noemen. Een combi-ticket voor twee kastelen was volgens mij alsnog rond de 20 euro. Om überhaupt dicht bij het kasteel te komen moet je echter door het park en niet betalen is niet echt een optie. Daarbij: Je vermaakt je er zeker voor een paar uur. Ook het park eromheen schijnt prachtig te zijn, helaas hadden wij niet zo veel tijd meer om deze te bekijken maar ik zou deze zeker niet overslaan.

Castelo dos Mouros

Foto 14-03-15 16 24 43En dan als laatste: Castelo dos Mouros. Ja ja, dit is echt een kasteel in Portugal en nee, het is niet de Chinese muur. Eenmaal binnen gekomen op het terrein van Castelo dos Mouros mag je overal overheen lopen en opklimmen. Ik vond het een groot avontuur! Het kost je flink wat beenspieren, maar dan heb je ook wat. Wel is dit kasteel iets minder leuk als je hoogtevrees hebt, want zelfs ik was soms bang dat ik van de muur af zou waaien.

Het kasteel komt uit de tijd van de moren en is zeker al meer dan 10 eeuwen oud. Het is voor het grootste gedeelte dan ook een ruïne, maar zo boven op het puntje van een berg schept het een onwijs mooi plaatje. Ook zeker een aanrader! Ik hoop dat ik jullie wat reisinspiratie heb kunnen geven en je wellicht kennis heb laten maken met een plek die je nog niet kende. Want Sintra, daar moet je naar mijn mening echt een keer geweest zijn.

