Vinyl ABC: Arctic Monkeys, Bauhaus & Crystal Stilts

Het is weer tijd voor de wekelijkse vinyl ABC, waar in ik elke week een deel van mijn lp collectie laat zien. Vandaag zijn we aangekomen bij mijn eerste lp, een lp die ik cadeau kreeg, een lp de ik bij de IJ-Hallen kocht en ééntje die ik kocht bij een concert.

Arctic Monkeys – Live at the Apollo

IMG_1937Favoriete nummer(s): Do Me a Favour, 505 & Leave Before the Lights Come On.

Toen ik 17 was, zag ik Arctic Monkeys voor het eerst live op Lowlands. Ik kende wel een paar nummers, maar na dit optreden was ik helemaal verkocht. Ik draaide vervolgens alle albums grijs en wilde voor kerst niets liever dan deze live lp, die mijn ouders mij cadeau gaven. Deze Live in the Apollo box mag ik dus mijn aller aller allereerste vinylplaat noemen. En het is een hele speciale, met een live DVD, ansichtkaarten en een poster (die nog steeds pronkt op mijn slaapkamermuur). Op de live opnames staan nummers van Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not en Favourite Worst Nightmare en het is elke keer weer een meezingfestijn als ik ‘m op mijn platenspeler leg (ik denk dat de buren het feestje iets minder leuk vinden).

Arctic Monkeys – AM

IMG_1935Favoriete nummer(s): Do I Wanna Know? & R U Mine.

Ik was Arctic Monkeys een beetje uit het oog verloren, omdat ik Suck it and See een verschrikkelijk album vond en ik het maar niks vond dat Alex Turner z’n haar kort knipte (wie smelt er nou niet van Alex Turner met lang haar). Maar toen was daar in eens AM. En wauw jongens, wat een plaat is dit. De nummers op dit album gaan mij echt never nooit vervelen en ik denk dat dit album wel in mijn lijstje van beste albums aller tijden moet staan.

Bauhaus- Press Eject and Give Me the Tape

IMG_1936Favoriete nummer(s): Rose Garden of Funeral Sores & Bela Lugosi’s Dead.

Wellicht een stuk minder bekend en geliefd bij de mensheid: Bauhaus. Een new wave/gothic band uit de jaren ’80. Ik vind ze zelf geweldig, en toen ik deze originele uitgave van dit live album tijdens mijn vinyl-jacht tegen kwam bij de IJ Hallen, moest ik ‘m wel mee naar huis nemen. Bauhaus is een verschrikkelijk unieke band die naar mijn mening nooit genoeg lof heeft gekregen in de tijd dat ze bezig waren. Des te leuker dat ik alsnog mag genieten van deze plaat!

Crystal Stilts – In Love with Oblivion

IMG_1934Favoriete nummer(s): Shake the Shackles.

Ook een stuk minder bekend dat Arctic Monkeys: Crystal Stilts. Ik kocht dit album na een concert in de Melkweg, waar wolkjes werden geprojecteerd in het decor en ik heerlijk stond weg te dromen bij de fijne muziek van Crystal Stilts. Omdat ik niet wist in welk genre Crystal Stilts valt, googlede ik dat even. Wikipedia vertelde mij post-punk, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hou je van semi-dromerige maar toch gitaarvolle garage rock: Zet In Love with Oblivion eens aan.

In de vorige Vinyl ABC: The 1975 & Alt-J.

