Wij gingen naar Gent en dat was leuk

Foto 15-07-15 12 34 10 (1)

Een stedentripje in een korte tijd en voor de iets kleinere portemonnee, daar leent Gent zich perfect voor. Want hoewel de stad zich dicht bij Nederland bevind heb je toch het idee even ver van huis te zijn. Oscar verraste mij met een weekendje Gent en op zaterdag reden wij richting onze zuiderburen: Gent (en Belgisch bier!), here we come!

Foto 15-07-15 17 36 05

Want ja, om het maar weer eens over bier te hebben (nooit genoeg bierpraat!), mocht je fan zijn van (speciaal) bier dan kun je je hart ophalen in Gent. Overal waar je kijkt staan parasollen en hangen vlaggen met Belgische biermerken er op en ik denk dat twee op de drie gebouwen waar je langs loopt kroegen zijn. Mocht je geen zin hebben in bier dan is dat probleem in deze omstandigheden binnen twee seconden verdwenen. Zo dronken wij bovenstaande biertjes bij het Waterhuis aan de Bierkant.

Foto 15-07-15 12 38 22 (1)

Als je dacht dat ik de naam van het café het Waterhuis aan de Bierkant voor de grap verkeerd schreef (ik was er eerst van overtuigd dat het een grapje was), dan heb je het mis. Tijdens ons boot tripje door de Schelde leerde ik dat de linkerkant van de rivier de bierkant was, en de rechterkant de wijnkant. Links voor de arme mensen, rechts voor de rijke mensen. Het café was vroeger een waterhuis en dus vandaar: Het Waterhuis aan de Bierkant (geschiedenislesje high five). Verder leerde ik tijdens het boottochtje dat Gent ook een Manneke Pis heeft, dat Gentenaren vroeger niet vies waren van wat gemartel en onthoofdingen en dat ze anderhalve liter bier per dag dronken vanaf hun tweede levensjaar.

Foto 16-08-15 12 57 06

Ik hoor je denken: ‘Romy, heb je dan alleen maar bier gedronken en in een bootje gezeten in Gent?’ Neen! Naast dat bier drinken heel leuk is, is Gent een prachtige stad, met mooie sfeervolle oude gebouwen en twee kastelen. Het kasteel Gravensteen bezochten wij, en ook daar leerde ik dat de middeleeuwse Gentenaren je maar al te graag op de brandstapel gooide.

Foto 16-08-15 12 23 58

Foto 15-07-15 12 02 34

Helaas hadden we maar één volle dag om door te brengen in Gent, waardoor we niet alle gebouwen rustig hebben kunnen bekijken. Gent is een stad waar je prima vier dagen zou kunnen verblijven, want er is genoeg te zien, en ik kom zeker nog een keer terug!

