Vinyl ABC: The 1975 & Alt-J

Mijn lp collectie is (nog) niet zo heel erg groot. Als ik een gok moet doen denk ik dat het er een stuk of 30 zullen zijn. Desalniettemin ben ik dol op elke plaat die ik heb en vind ik het ook helemaal niet erg om daar een verhaaltje over te vertellen. Daarom heb ik bedacht: Het vinyl ABC! Elke week vertel ik (op alfabetische volgorde, want: ABC) over een paar platen uit mijn collectie. Om te beginnen: The 1975 en Alt-J.

The 1975 – The 1975

Foto 08-05-15 15 52 10Favoriete nummer(s): Sex, Settle Down & Girls

Deze plaat is eigenlijk een hele slechte om mee te beginnen, omdat het nou niet echt een goede weerspiegeling is van mijn muzieksmaak. Deze band past eigenlijk totaal niet bij mij en toen ik naar een concert van ze ging werd het mij duidelijk: Dit moet ik misschien wel een guilty pleasure noemen (er waren alleen maar 14 jarige meisjes die hun bh op het podium gooide). Maargoed, I love them! Heel erg poppy, maar ik ben gevallen voor de catchy muziek van The 1975 en ik kan ze ook echt wel een van mijn favoriete bands op het moment noemen. Het is een dubbel lp waar ik keer op keer weer vrolijk van word als ik ‘m op mijn platenspeler leg.

Alt-J – An Awesome Wave

Foto 08-05-15 15 49 21Favoriete nummer(s): Matilda & Taro

Wat is Alt-J toch een geweldige band. Hoewel ik eerst niet zo onder de indruk was van deze band zijn ze nu uitgegroeid tot een van mijn favorieten (en in November ga ik ze live zien, whoehoe!). Ik vind An Awesome Wave nou typisch zo’n album die niet in een hokje te stoppen valt en waar op allerlei soorten gelegenheden naar geluisterd zou kunnen worden. Rustig thuis achter de computer? An Awesome Wave! Feestje? An Awesome Wave! Huiswerk? An Awesome Wave! Chilling? An Awesome Wave!

Alt-J – This is All Yours

Foto 08-05-15 15 50 24Foto 08-05-15 15 51 16Favoriete nummer(s): Every Other Freckle, The Gospel of John Hurt & Nara

This is All Yours is de opvolger van An Awesome Wave, en naar mijn mening ook iets minder toegankelijk dan hun debuutalbum (op sommige momenten vind ik het zelfs te vergelijken met de latere albums van Radiohead). Na een paar luister sessies was ik echter verkocht en durf ik zelfs te zeggen dat dit album meer favoriet bij mij is dan An Awesome Wave. Deze plaat komt in vier kleuren vinyl, en welke je krijgt is een verrassing (spannund!). Ik scheurde vol spanning de plaat uit zijn verpakking en zag dat ik de blauwe en de groene gekregen had, en daar was ik erg blij mee, want mijn Interpol El Pintor limited edition LP is al rood. Dus ja, again, ik blijf een meisje hรจ ๐Ÿ™‚

