Wat ik wil zien op Lowlands 2015

Nog een week en dan is het zo ver: Lowlands 2015! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet omver wordt geblazen van de line-up, en meer naar Lowlands ga omdat ik weer eens zin had in het Lowlands feestje en ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om niet naar een festival te gaan dit jaar. Desalniettemin zal er ook dit jaar weer genoeg te zien en te doen zijn en daarom deel ik vandaag mijn persoonlijke Lowlands-must-see-lijstje.

De eerste en ook gelijk mijn grootste must-see: Interpol! Toen ik een videoclip van deze band wilde opzoeken op YouTube wist ik spontaan niet meer wat nou mijn ultieme lievelingsnummer was en heb ik een uur lang videoclips gekeken op YouTube. Uiteindelijk wist ik het nogsteeds niet en heb ik maar voor No I in Threesome gekozen, want dat is gewoon een heel goed nummer (net als alle andere nummers).

Anyway! Interpol! Mijn muzieksmaak kan je denk ik het beste omschrijven met de woorden zware mannen stemmen en basgitaren, en laten die woorden nou toevallig ook net de perfecte omschrijving zijn voor Interpol. Ze zijn duidelijk geรฏnspireerd door New Wave bands uit de jaren ’80 (zeer toevallig mijn favoriete genre), zoals Joy Division en The Chameleons, en zijn denk ik het best te vergelijken met moderne bands zoals Editors. Kortom, Romy en Interpol is een match made in heaven en ik kan niet wachten om ze voor de tweede keer live te zien op Lowlands.

Interpol speelt in de Heineken op zondag om 18:45 uur.

Wand heb ik sinds kort ontdekt via de Lowlands Spotify playlist en wauw, ik ben onder de indruk! De combinatie van psychedelische en garage rock doet mij helemaal goed en je weet dus ook waar je mij kan vinden op de zondag middag. Of ik vooraan sta te springen of met een kater in het gras lig zal nog moeten uitwijzen.

Wand speelt in de Charlie op zondag om 17:50 uur.

Voor een goed feestje en een partijtje dansen, kan je bij De Jeugd altijd terecht. Deze jongens blijven รฉรฉn van mijn favoriete Nederlandse acts, en mocht je niets te doen hebben op zaterdag rond etenstijd zou ik zeker even een kijkje nemen in de Alpha.

De Jeugd van Tegenwoordig speelt in de Alpha op zaterdag om 17:50 uur.

Voor nog meer feesten en partijen op de zaterdag kan je ook nog terecht bij Palmbomen later op de avond. Elektronica met het gevoel alsof je op een tropisch eiland staat. Kom maar door.

Palmbomen speelt in de X-Ray op zaterdag om 23:15 uur.

Franz Ferdinand treedt op samen met Sparks, met wie zij een album hebben uitgebracht. Van deze combinatie en dit album ben ik persoonlijk niet zo’n groot fan, maar ik heb stiekem op Setist.fm gezien dat er ook originele Franz Ferdinand nummers gespeeld gaan worden. En om die reden ben ik zeker van de partij, want als er een band een echte festival band is, dan is het Franz Ferdinand wel!

FFS speelt in de Alpha op zaterdag om 15:55 uur.

Wat ik nog meer wil zien: Years & Years, Slaves, Limp Bizkit, Mark Ronson dj-set, La Roux, Ben Khan, Caribou, Zer00’s Heroes, The Bohicas, Bastille, The Chemical Brothers, Take Me Out, Mighty Oaks, Enter Shikari, Tourist, Tame Impala, Major Lazer, Django Django, Best of Lowlands.

Helaas zijn er weinig bands die ik echt wil zien op Lowlands, maar gelukkig biedt Lowlands zoveel artiesten dat er altijd wel een iets nieuws te ontdekken is. Vervelen zal ik mij in ieder geval niet, en anders kan ik altijd nog de hele dag knutselen of film kijken in de Echo.

